Moi drodzy,
jak wiecie, na blogu, oprócz recenzji, pojawiają się czasami różne projekty. Dwa z nich (projekt dotyczący pewnej podróży i pewnego czytnika, będące przedmiotem trwającej właśnie zabawy) zostały już zakończone, dlatego postanowiłam wprowadzić nowy. Nowa propozycja współpracy podsunęła mi pomysł by nieco więcej miejsca poświęcić nauce języków obcych. Kilka recenzji pojawiało się już wcześniej, jednak z czasem zaginęły wśrod pozostałych. Dlatego u góry powstała już nowa zakładka informująca o tym, co na blogu już można znaleźć, która będzie regularnie uzupełniana.
Wprowadziłam podział na języki, jednak nawet jeśli nie uczycie się hiszpańskiego, warto zajrzeć, bo z reguły książki czy kursy występują w różnych językowych wariantach. Dodatkowo, gdzie tylko to możliwe zaznaczam jakiego poziomu biegłości językowej dotyczy dana pozycja.
poziom | opis |
---|---|
A1 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego. Potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy. |
A2 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
B1 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany. |
B2 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań. |
C1 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu. |
C2 | Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje z innych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach. |
Jeszcze w tym miesiącu pojawi się pierwsza prezentacja serwisu, oferującego naukę języków online. Nieco później wrażenia z użytkowania konkretnych kusów (z Fiszkoteki, Multikursu czy Supermemo).
Mam nadzieję, że nowy projekt spotka się z Waszym zainteresowaniem i kto wie, może znajdziecie coś, co uatrakcyjni Waszą naukę.
Już teraz serdecznie zapraszam!
A może mnie to zmobilizuje do powrotu z daleka do j. Francuskiego, tak, że to cenny projekt.Pochwalam.)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe...
OdpowiedzUsuńja raczej nie jestem zainteresowana, ale życzę udanej niedzielki i pozdrawiam serdecznie :)
OdpowiedzUsuńBędę wyczekiwał informacji o kursach niemieckiego. :)
OdpowiedzUsuńJestem ciekawa co wyniknie z tego projektu. Znam 2 języki obce, choć może "znam" to za dużo powiedziane, raczej "uczyłam się". Co najśmieszniejsze, niemieckiego uczyłam się przez całą swoją edukację szkolną, a niewiele z niego pamiętam... nie polubiłam się z nim i to chyba najbardziej demotywowało mnie do porządnej nauki. Angielskiego zaczęłam uczyć się dopiero w liceum, a na studiach zdałam egzamin poziomie B2, choć mam pewne braki. Jest to mój ulubiony język i chętnie dowiem się, jak mogę się w nim podciągnąć;)
OdpowiedzUsuńo, języki obce to coś dla mnie :) Akurat ostatnio doszedł mi lektorat z j. niemieckiego, a ja nigdy z tymże nie miałam styczności, a nauczycielka leci z kontynuacją zamiast od początku, więc może znajdę u Ciebie jakieś przydatne porady ;-)
OdpowiedzUsuńZawsze chętnie czytam językowe wpisy, czekam zatem z niecierpliwością :-)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie!
Ten pomysł jest świetny! Jestem ciekawa, co z tego wyjdzie
OdpowiedzUsuńTeż mam taki cykl " Językowo" i recenzuje tam książki od Edgarda , ale mam zamiar zacząć pisać również o czymś więcej . Uwielbiam uczyć się języków obcych. Mam ambicje aby płynie mówić i pisać nie tylko po angielsku, ale również po francusku, hiszpańsku i włosku. Nie ciągnie mnie za to w ogóle do niemieckiego i rosyjskiego ( nie podoba mi się wymowa tzn akcent itd). Świetny pomysł.
OdpowiedzUsuńJeśli pozwolisz " pożyczę" sobie od Ciebie tą tabelkę z podziałem na poziomy . Przyda mi się do kolejnej notki w cyklu.
OdpowiedzUsuńJestem jak najbardziej zainteresowana, więc będę chętnie czytać :)
OdpowiedzUsuńJestem zainteresowany językiem angielskim.
OdpowiedzUsuńJestem zainteresowana nowym projektem jak najbardziej :)
OdpowiedzUsuńProjekt świetny :) Czekam na wpisy :)
OdpowiedzUsuńCiekawy projekt. Gratuluje pomysłu.
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę z tego pomysłu. Zawsze sobie wytykam, że z lenistwa nie szlifuję języków. Liczę więc na mobilizację :)
OdpowiedzUsuń