16.09.2016

"Samotna gwiazda" Paullina Simons

Autor: Paullina Simons
Wydawnictwo: Świat Książki
tytuł oryginału: Lone Star
data wydania: 18 maja 2016
ISBN: 9788380313460
liczba stron: 576





Jeden z bohaterów powieści "Samotna gwiazda" próbuje napisać opowiadanie, które zdobędzie pierwszą nagrodę w literackim konkursie. Choć nigdy wcześniej nie pisał, jest przekonany, że ma szansę wygrać, ponieważ zna przepis na doskonałe opowiadanie. Chodzi o to, by opowiadanie było czymś zupełnie innym, niż czytelnik zakłada. Choćby romans, który przeobraża się w horror. Czytając powieść nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że sama autorka, Paullina Simons, postanowiła wykorzystać podobny zabieg. Sięgając po książkę zakładałam, że będzie to przeciętna młodzieżówka. Z czasem zaczęłam przecierać oczy ze zdumienia...

Początek był średnio obiecujący. Kilka tygodni przed wyjazdem do college’u, Chloe i jej przyjaciółka planują przygodę życia - podróż do Barcelony.  Gdy główna bohaterka przyznaje, że jednym z głównych powodów, dla których chce jechać, jest fakt, że będzie mogła opalać się bez stanika, jęknęłam na myśl dalszych męczarni z tą dość obszerną książką. Na szczęście plany przybierają zupełnie nieoczekiwany obrót. Do dziewcząt dołączają ich chłopcy, jednak najważniejsze jest to, że aby móc pozwolić sobie na wyprawę do hiszpańskiego raju, muszą najpierw załatwić pewne sprawy na ... Łotwie, a potem wybrać się w pewne miejsce w Polsce. Podróż, która miała ograniczać się do błogiego lenistwa i nocnych przyjemności przeobraża się w przygodę, która na dobre zmieni całą czwórkę przyjaciół. Każde z miejsc, w które trafiają, pozostawia na nich pewien ślad. Każdy z nich ciągnie za sobą jakąś tajemnicę, a w chwili, gdy na ich drodze staje pewnien czarujący uliczny śpiewak, ich przygoda staje się wręcz śmiertelnie niebezpieczna. Jedno jest pewne, ta podróż wywróci do góry nogami dotychczasowe, spokojne życie całej czwórki. A może nawet piątki...

"Samotna gwiazda" to jedna z najbardziej zaskakujących książek młodzieżowych, jaką kiedykolwiek czytałam. Autorka zawarła w niej szereg problemów, które z reguły młodzieży w ogóle nie interesują, a tu prezentują się na tyle intrygująco, że trudno oderwać się od lektury. Przykład? Niektore opisy obozów zagłady w Polsce podziałały na moją wyobraźnię równie mocno, jak chwile, gdy widziałam je na własne oczy. Nie ulega wątpliwości, że pisarka posiadła dar rozmawiania z czytelnikami na tematy trudne, często usuwane w cień. Żaden z jej bohaterów nie jest doskonały, każdy boryka się z jakimś problemem. Czytelnik szybko zauważy, że przynajmniej jeden z nich nieuchronnie zbliża się do samozagłady i zapewne mocno będzie mu kibicował, by wreszcie zszedł ze zgubnej drogi. 

"Samotna gwiazda" porusza, intryguje, zmusza do głębszych refleksji. Pokazuje jak przewrotne potrafi być życie. Jak drobny epizod, jedna nieprzemyślana decyzja może przekreślić to, do czego dążyło się przez całe życie. Teoretycznie książka kończy się happy endem, jednak ma on wyjątkowo gorzki posmak. Czy powiem zbyt wiele, gdy zdradzę, że życie zgotowało niektórym z bohaterów wyjątkowo trudny los? Chyba nie, jestem przekonana, że pewne zwroty zdarzeń bardzo Was zaskoczą i poruszą.

"Samotna gwiazda" jest może książką młodzieżową, jednak jej nietuzinkowa fabuła sprawia, że z powodzeniem może po nią sięgnąć również starszy czytelnik. To książka dla tych, którzy poszukują książek, które dostarczą im głębszych emocji. Książek które poruszają i zapadają w pamięć. Polecam.

3 komentarze:

  1. Tak, tak, tak. Książka mi się bardzo podoba! Wiem, że po nią sięgnę, jeśli tylko będę mieć okazję. Bo na razie takowej nie mam.
    Ale cholernie zachęca.
    Pojawiła sie przedpremierowa recenzja mojej książki. Jeśli masz chęć - zajrzyj. Jeśli nie, to nic :) pozdrawiam!
    http://want-cant-must.blogspot.com/2016/09/365-dni-zobaczymy-sie-znow-recenzja.html#comment-form

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa tego efektu zaskoczenia. Chętnie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja mama kiedyś czytała książkę tej pisarki, polecę jej tę powieść. ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...