22.11.2013

"Bransoletka" Ewa Nowak





Autor: Ewa Nowak
wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
data wydania: wrzesień 2013
ISBN: 9788308051849
liczba stron: 296




Ewa Nowak to jedna z najbardziej popularnych, współczesnych, polskich autorek książek skierowanych do dzieci i młodzieży. Obecnie na rynku można znaleźć już ponad trzydzieści tytułów tej pisarki. Akcja jej książek rozgrywa się w czasach współczesnych, jej bohaterowie to osoby młode, które muszą się zmagać z takimi problemami jak choćby kalectwo czy też skomplikowane stosunki rodzinne. Młodzi ludzie muszą dokonywać trudnych wyborów, walczyć ze swoimi słabościami, uczą się odróżniać zło od dobra, jednym słowem zajmują się dokładnie tym samym, co współczesne nastolatki. Być może właśnie dlatego książki pisarki cieszą się tak dużą popularnością, wiele osób czyta je nawet kilkakrotnie.

Główna bohaterka „Bransoletki” to Weronika, uczennica trzeciej klasy gimnazjum. Pochodzi z szanowanej, wykształconej i na pozór wzorowej rodziny. Niestety mało kto wie, że za murami mieszkania dziewczynka stale musi zmagać się z uszczypliwymi docinkami ze strony ojca i brata. Matka zdaje się zupełnie odcinać od tego problemu, generalnie bardzo trudno wzbudzić jej zainteresowanie czymkolwiek. Niestety sytuacja w szkole wcale nie prezentuje się lepiej. Weronika nie należy do szczególnie towarzyskich osób, coraz trudniej jest jej wierzyć w szczerość intencji najlepszej przyjaciółki. Sytuacja zdaje się zmieniać w chwili, gdy dziewczyna wybiera się na wycieczkę z inną klasą. Tam zwraca na nią uwagę Łukasz, a Weronika zaczyna wierzyć, że będzie to jej pierwsza wielka miłość. Gdy chłopak proponuje jej wyjazd na zimowy obóz teatralny, dziewczyna nie może uwierzyć własnemu szczęściu. I choć już wkrótce okaże, że za propozycją stoi perfidny podstęp, wyjazd odmieni życie Weroniki.

Powieść napisana została w narracji pierwszoosobowej i podzielona na krótkie, pełne dialogów rozdziały, które idealnie harmonizują się z dynamiką życia przeciętnej nastolatki. Tutaj nawet przelotne spojrzenie zupełnie obcego chłopaka może urosnąć do rangi wydarzenia miesiąca, by w obliczu kolejnej „sensacji” zostać zupełnie zapomnianym. Każda sytuacja i zachowanie może zostać nadinterpretowane i doprowadzić do kompletnie błędnych wniosków. I choć sama nigdy nie brałam udziału w zajęciach związanych z teatrem, czytając „Bransoletkę” naprawdę poczułam się tak, jakbym cofnęła się w czasie, wróciło wiele wspomnień, które kiedyś wydawały się tak ważne, a dziś co najwyżej wywołują uśmiech.

Dużym plusem jest możliwość śledzenia zarówno przemyśleń Weroniki, jak i jej działań. Pomiędzy myślą, pragnieniem i zachowaniem bardzo często dochodzi do dużego rozdźwięku. Podejrzewam, że za sprawą tej książki, niejeden nastolatek przez pryzmat zachowań głównej bohaterki, inaczej spojrzy na własne życie.

„Bransoletka” to jednak nie tylko Weronika, a cała masa innych, ciekawych postaci. Mamy tutaj dziewczynkę, która za sprawą nietypowego wyglądu często pada ofiarą stereotypów, nastolatkę, która od lat zmaga się z bolesną stratą, chłopca, który w wyniku zupełnie bezmyślnego zachowania stracił rękę, czy też „lokalnego przystojniaczka”, dla którego co druga dziewczyna gotowa jest stracić głowę. Nie można również pominąć pani Salemei, prowadzącej zajęcia, osoby, która przez z pozoru absurdalne zadania, jakie przydziela swoim podopiecznym, zmusza ich do przemyśleń, spojrzenia na życie z zupełnie innej perspektywy.

Każda z tych postaci ma istotny wpływ na to, co dokonuje się w Weronice. I choć dziewczyna po powrocie z warsztatów, czuje się bardziej przygnębiona i sfustrowana niż szczęśliwa, w jej wnętrzu dokonała się już pewna istotna zmiana, która z czasem zacznie procentować.

„Bransoletka” to z pozoru bardzo lekka i zabawna opowieść, jednak w jej wnętrzu aż roi się od dobrych i mądrych rad. Pisarka niczego nie narzuca czytelnikowi, jednak sposób w jaki prowadzi akcję sprawia, że bez trudu sam dojdzie do mądrych konkluzji. Swoją drogą bardzo mi się spodobała proponowana w książce metoda nauki nielubianych przedmiotów i wierzę, że w przypadku osób o bogatej wyobraźni może ona przełożyć się na bardzo wymierne efekty.

Książkę bez wahania polecam wszystkim młodym czytelnikom, choć wierzę, że i starszy czytelnik znajdzie w niej wiele wartościowych informacji. Zachęcam. 

Bransoletka >> KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

17 komentarzy:

  1. Cieszy mnie to, że we wnętrzu tej książki aż roi się od dobrych i mądrych rad. Lubię takie wartościowe pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  2. W mojej rodzinie młodzież rzadko czyta, więc nie mam komu polecić tej książki. :/ P.S. Zapraszam Cie Ty mój Talencie Literacki na konkurs do mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki tej autorki są rzeczywiście bardzo dobre, więc może i na "Bransoletkę" się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno znalazłabym coś. w tej książce dla siebie. Lubię książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Idziesz jak burza z lekturami, w dodatku sięgasz po różnorodną tematykę. Zaciekawiłaś mnie tą "Bransoletką":)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mi się podobała, lubię książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewa Nowak jak zwykle niezawodna :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chciałabym przeczytać "Bransoletkę".

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam Serię Miętową, więc myślę, że jeśli znajdę "Bransoletkę" w bibliotece, to sięgnę po nią.

    OdpowiedzUsuń
  10. "Bransoletka" jeszcze przede mną, ale Ewę Nowak cenię:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam autorki, fabuła brzmi ciekawie i mimo że młodzieżą nie jestem - chętnie książkę przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam w planach zapoznanie się z twórczością tej pisarki i może akurat zacznę od tej? Wydaje się być ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Niestety książki pani Ewy mnie nie przekonują, ale może dlatego, że jestem już na nie trochę za stara :) Ale młodszym czytelniczkom szczerze polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię książki Pani Nowak, a nastolatką już nie jestem. Tej jeszcze nie czytałam, ale mam nadzieję, że to się wkrótce zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest piękna i pełna wartości. Jestem tego pewna. Bo sama ją czytałam jakiś czas temu. ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...